tiistai 10. heinäkuuta 2007

EI OPPI OJAAN KAADA


Kun ulkona sataa ”cats and dogs” eli kaatamalla on sopiva hetki syventyä jälleen internetin ihmeelliseen maailmaan. Kesän aikana olen lueskellut aiheesta ”formaali vs. informaali oppiminen” ja koen olevani vielä kovin noviisi asian suhteen. Mutta jotain luulen kuitenkin asiasta saaneen vihiä.

Lyhykäisyydessään formaali oppiminen tarkoittaa tavoitteellista ja suunniteltua oppimista, kun taas informaalissa oppimisessa on kyse niin ajan kuin tavoitteiden suhteen vapaammasta oppimisesta. Informaalin mahdollisuudet piilevät siinä, että se voi täydentää formaalia oppimista, ikään kuin teoriaa käytännössä. Työssä oppiminen nähdäänkin tehokkaana informaalin oppimisen muotona.

Aiheeseen liittyen olen miettinyt web2.0 sovellusten hyödyntämistä nimenomaan informaalissa oppimisessa. Kenttä on valtava ja paisuu paisumistaan. Verkko on täynnä mitä erilaisimpia sovelluksia. Yhtenä mielenkiintoisena sellaisena näen ”online Desktop” ympäristöt.

Voisivatko opettajat ohjata oppilaitaan luomaan senhetkiseen tilanteeseen sopivia ympäristöjä? Jos esimerkiksi yhteiskuntaopin opettaja haluaa oppilaiden seuraavan maailman tapahtumia, ehkä jotain tiettyä tai sitten laajemmin, voisi oppilas luoda online-ympäristön aiheeseen liittyen. Itse voisin ohjeistaa oppilaani kuuntelemaan uutisen päivässä vieraskielisiltä kanavilta ja koostamaan niistä parhaimman seuraavalle oppitunnilleni.

Itse kokeilin Google-desktopia ja vakuutuin sen tarjoamista mahdollisuuksista. Ympäristö oli helppokäyttöinen ja sain liitettyä siihen kaikenlaista mielenkiitoista, kuten kellon, kalenterin, sähköpostin, kirjanmerkit, laskimen, web-radion, sanomalehtien rss-syötteet ja paljon muuta.

Koska en halunnut mainostaa mitään yksittäistä palvelun tarjoajaa, tein haun ja sain haaviini muitakin vastaavia: Pageflake, Atoolo , Netvibes. Ehkä jossain vaiheessa ehdin tutustua myös näihin uusiin tuttavuuksiin.

Ei kommentteja: